AV
ALGEMENE VOORWAARDEN
Algemene voorwaarden cafetaria Mediterano
Website: Mediteranostrijp.nl
Definities
1.Cafetaria Mediterano gevestigd te Eindhoven onder KvK nr 17033888
2.Klant: degene met wie cafetaria Mediterano een overeenkomst is aangegaan.
3.Partijen: cafetaria Mediterano en klant samen.
4.Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1.Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,
bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of
namens cafetaria Mediterano
2.Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en
schriftelijk zijn overeengekomen.
3.Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene
voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Prijzen
1.Alle prijzen die cafetaria Mediterano hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en
exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-,
verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders
overeengekomen.
2.Alle prijzen die cafetaria Mediterano hanteert voor zijn producten, op zijn website of
die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan cafetaria Mediterano te allen tijde
wijzigen.
3.Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die cafetaria
Mediterano niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot
stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4.De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een
prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een
wettelijke regeling.
Monsters en modellen
Indien de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij
daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het
product, tenzij partijen uitdrukkelijk hebben afgesproken dat de te leveren producten met
het monster of model overeenstemmen.
Betalingen en betalingstermijn
1.Cafetaria Mediterano mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot
50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
2.De klant dient betalingen achteraf binnen na levering te hebben voldaan.
3.Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat
indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de
betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is,
zonder dat cafetaria Mediterano de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in
gebreke hoeft te stellen.
4.Cafetaria Mediterano behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te
stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het
totale bedrag van de diensten of producten.
Betalingen en betalingstermijn
Producten worden direct afgerekend in de winkel.
Gevolgen niet tijdig betalen
1.Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is cafetaria Mediterano
gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de
wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen
vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een
hele maand wordt gerekend.
2.Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en
eventuele schadevergoeding verschuldigd aan cafetaria Mediterano .
3.De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
4.Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag cafetaria Mediterano zijn verplichtingen
opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5.In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van
de klant, zijn de vorderingen van cafetaria Mediterano op de klant onmiddellijk
opeisbaar.
6.Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door
cafetaria Mediterano , dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan
cafetaria Mediterano te betalen.
Recht van reclame
1.Zodra de klant in verzuim is, is cafetaria Mediterano gerechtigd het recht van
reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2.Cafetaria Mediterano roept het recht van reclame in door middel van een
schriftelijke of elektronische mededeling.
3.Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de
klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren
aan cafetaria Mediterano tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
4.De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van
de klant.
Herroepingsrecht
1.Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen
zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
∙het product niet is gebruikt
∙het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
∙het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of
aangepast
∙het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen
(ondergoed, badkleding, enz.)
∙de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale
inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
∙het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht
of vorm van vrijetijdsbesteding betreft
∙het product geen los tijdschrift of losse krant is
∙de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
2.De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
oop de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft
ontvangen van 1 bestelling
ozodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet
gaat afnemen
3.De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via
a_moustati@hotmail.nl, indien gewenst met behulp van het herroepingsformulier
dat via de website 1van cafetaria Mediterano ,mediteranostrijp.nl, kan worden
gedownload.
4.De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van
zijn herroepingsrecht te retourneren aan cafetaria Mediterano , bij gebreke waarvan
zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Vergoeding van bezorgkosten
1.Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als
gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan cafetaria Mediterano heeft
geretourneerd, dan zal cafetaria Mediterano eventuele door de consument betaalde
verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde
bestelling aan de consument terugbetalen.
2.De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van cafetaria Mediterano
voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Vergoeding retourkosten
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling
tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling
voor rekening van de consument.
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van
enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Retentierecht
1.Cafetaria Mediterano kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval
producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande
rekeningen ten aanzien van cafetaria Mediterano heeft voldaan, tenzij de klant voor
die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2.De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant
nog betalingen verschuldigd is aan cafetaria Mediterano .
3.Cafetaria Mediterano is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant
mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan
cafetaria Mediterano te verrekenen met een vordering op cafetaria Mediterano .
Eigendomsvoorbehoud
1.Cafetaria Mediterano blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant
volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van cafetaria
Mediterano op grond van wat voor met cafetaria Mediterano gesloten
overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de
nakoming.
2.Tot die tijd kan cafetaria Mediterano zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en
de zaken terugnemen.
3.Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet
verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
4.Indien cafetaria Mediterano een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de
overeenkomst als ontbonden en heeft cafetaria Mediterano het recht om
schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Levering
1.Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2.Levering vindt plaats bij cafetaria Mediterano , tenzij partijen anders zijn
overeengekomen.
3.Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven
adres.
4.Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft
cafetaria Mediterano het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het
overeengekomen deel alsnog is voldaan.
5.Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant
een verlate levering niet aan cafetaria Mediterano kan tegenwerpen.
Levertijd
1.De door cafetaria Mediterano opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant
bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2.De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces
volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische) bevestiging heeft gekregen
van cafetaria Mediterano
3.Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op
schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij
cafetaria Mediterano niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn
aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde
producten tijdig kan plaatsvinden.
Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders
hebben afgesproken.
Verpakking en verzending
1.Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de
klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q.
bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan cafetaria
Mediterano niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
2.Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele
zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het
vervoer te melden aan cafetaria Mediterano , bij gebreke waarvan cafetaria
Mediterano niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Bewaring
1.Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen
leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
2.Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van
producten komen geheel voor rekening van de klant.
Garantie
1.De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten,
veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
2.De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als
gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of
ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet
duidelijk kan worden vastgesteld.
3.Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn
van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop
deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant
komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Vrijwaring
De klant vrijwaart cafetaria Mediterano tegen alle aanspraken van derden die verband
houden met de door cafetaria Mediterano geleverde producten en/of diensten.
Klachten
1.De klant dient een door cafetaria Mediterano geleverd product of verleende dienst
zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2.Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant
redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant cafetaria
Mediterano daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na
constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
3.Consumenten dienen cafetaria Mediterano uiterlijk binnen 2 maanden na
constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
4.De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming, zodat cafetaria Mediterano in staat is hierop adequaat te reageren.
5.De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen
partijen.
6.Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder
geval niet toe leiden dat cafetaria egehouden kan worden om andere
werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
1.De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan cafetaria
Mediterano .
2.Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling cafetaria
Mediterano ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als cafetaria Mediterano een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen
hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst
aan cafetaria Mediterano verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid cafetaria Mediterano
1.Cafetaria Mediterano is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt
indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2.Indien cafetaria Mediterano aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts
aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de
uitvoering van een overeenkomst.
3.Cafetaria Mediterano is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
4.Indien cafetaria Mediterano aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot
het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt
uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een
verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot
het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5.Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een
catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen
aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de
overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van cafetaria Mediterano vervalt in elk geval
12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.
Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
1.De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer (cafetaria
Mediterano toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen,
tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de
ontbinding niet rechtvaardigt.
2.Is de nakoming van de verplichtingen door cafetaria Mediterano niet blijvend of
tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat cafetaria
Mediterano in verzuim is.
3.Cafetaria Mediterano heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden,
indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig
nakomt, dan wel indien cafetaria Mediterano kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn
verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
1.In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een
tekortkoming van cafetaria Mediterano in de nakoming van enige verplichting ten
aanzien van de klant niet aan cafetaria Mediterano kan worden toegerekend in een
van de wil van cafetaria Mediterano onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming
van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt
verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van
cafetaria Mediterano kan worden verlangd.
2.Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend -
gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.);
wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden;
onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen;
computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene
vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3.Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor cafetaria Mediterano 1 of
meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen
opgeschort totdat cafetaria Mediterano er weer aan kan voldoen.
4.Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft
geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk
ontbinden.
5.Cafetaria Mediterano is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding
verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel
geniet.
Wijziging van de overeenkomst
1.Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt
om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in
onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
2.Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke
winkel.
Wijziging algemene voorwaarden
1.Cafetaria Mediterano is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te
vullen.
2.Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3.Grote inhoudelijke wijzigingen zal cafetaria Mediterano zoveel mogelijk vooraf met
de klant bespreken.
4.Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene
voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
1.Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden
worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van
cafetaria Mediterano
2.Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in
artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1.Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of
vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet
aan.
2.Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een
bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat cafetaria Mediterano bij het
opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1.Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing.
2.De Nederlandse rechter in het arrondissement waar cafetaria Mediterano is
gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen
van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 14/4/2023